DIAGNOZA I POSTĘPOWANIE POSTDIAGNOSTYCZNE
I) Diagnozowanie dzieci i młodzieży w zakresie:
- Trudności w nauce
- Problemów wychowawczych
- Wad wymowy i trudności w komunikacji
- Specyficznych trudności w nauce czytania, pisania i liczenia
- Zaburzeń emocjonalnych
- Możliwości intelektualnych
- Predyspozycji zawodowych
- Wczesnych dysfunkcji rozwojowych
- Innych zgłaszanych problemów
II) Działania terapeutyczne w przypadku złożonych dysfunkcji rozwojowych oraz zachowań dysfunkcyjnych poprzez:
- Terapię logopedyczną
- Terapię pedagogiczną
- Terapię dysleksji metodą NLP
- Terapię wzmacniającą
- Terapię antystresową
Inne formy oddziaływań terapeut. indywidualnych i grupowych
III) Orzekanie i opiniowanie:
- Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnego nauczania
- Opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Opiniowanie w sprawie odroczenia lub przyspieszenia obowiązku szkolnego
- Opiniowanie w sprawach sposobu oceniania i egzaminowania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PROFILAKTYKA i PSYCHOEDUKACJA
- Wspomaganie szkół i przedszkoli w działaniach profilaktycznych
- Rozpowszechnianie materiałów dotyczących zapobiegania uzależnieniom i przemocy
- Wczesne rozpoznanie zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży
- Działalność Punktów konsultacyjnych dla:
- Osób zagrożonych uzależnieniem
- Ofiar przemocy w rodzinie
- Rodziców dzieci wymagających wczesnego wspomagania rozwoju
- Wspomaganie prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży poprzez zajęcia warsztatowe
- Wzmacnianie prawidłowych postaw wychowawczych rodziców poprzez psychoedukację
- Wspieranie psychologiczno-pedagogiczno-logopedyczne środowiska edukacyjnego
DORADZTWO I DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNA
- Indywidualna pedagogizacja rodziców, których dzieci doznają niepowodzeń w nauce
- Wspomaganie nauczycieli w procesie dydaktyczno wychowawczym w zakresie:
- Pracy w klasach integracyjnych
- Realizacji programów wychowawczych
- Opracowywania i realizacji programów indywidualnych dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Pomocy logopedycznej na terenie szkoły
- Innych problemów edukacyjno-wychowawczych:
- Porady w sprawach wyboru kierunku kształcenia i zawodu
- Udostępniani młodzieży materiałów dotyczących możliwości kształcenia na terenie całego kraju
- Udostępnianie ofert dotyczących możliwości form kształcenia i dokształcania się dla nauczycieli
- Kierowanie do placówek specjalistycznych na terenie kraju w celu pełnej diagnozy zaburzeń rozwojowych oraz
- prowadzenia terapii i rehabilitacji